De Kernvisie methode

 

            

 

Kinderen (en volwassenen) met leerproblemen, hebben over het algemeen iets gemeen. Ze hebben een voorkeur om meer met hun rechterhersenhelft te werken. Ze zijn gericht op beelden en hun gevoel. Bij deze combinatie van denken, past een andere manier van leren. We noemen dit een rechtsgeoriënteerde leerstijl.

Denken en leren volgens de Kernvisiemethode

Wij denken als mensen op vier verschillende manieren, visueel (in beelden), auditief (op het gehoor), kinestetisch (met het gevoel) en digitaal (met het verstand). We gebruiken al deze denksystemen, maar we hebben hier wel zo onze voorkeuren in.

Deze denksystemen zijn terug te vinden in onze linker- en rechterhersenhelft. Links zit onze ratio, zoals het beredeneren, tekenherkenning als woorden, cijfers, letters, getallen, maar ook de analyse, volgordes, logica en details. De rechterhersenhelft verzorgt: emotie, ritme, ruimtelijk inzicht, overzicht, verbeelding, dagdromen, kleurherkenning, muziek en gevoel. Het auditieve en digitale denken komt voort uit de linkerhersenhelft, het visuele en kinesthetische denken uit de rechterhersenhelft.

Op school wordt de lesstof zo aangeboden, dat deze goed opgenomen kan worden bij gebruik van het auditieve en digitale denksysteem (de linksgeoriënteerde leerstijl). Maar als je een rechtsgeoriënteerde leerstijl hebt, ontstaat er een ‘leerprobleem’. De informatie sluit niet aan bij de manier waarop het kind van nature leert.

Het kind mist hierdoor een deel van de lesstof, begrijpt er na verloop van tijd niets meer van en gaat zijn tijd vullen met andere dingen. Omdat andere kinderen de lesstof wel oppakken en begrijpen, denkt het rechtsgeoriënteerde kind vaak van zichzelf dat het dom is. Hiermee zijn de faalangst en belemmerende overtuigingen geboren. Dit kan tot gevolg hebben dat het kind met tegenzin naar school moet en huiswerk niet wil of durft te maken. Er zijn zelfs kinderen, die in volledige staking gaan, want: “Ik doe toch nooit wat goed”. Omdat de leerstrategie van deze kinderen niet aansluit op de wijze waarop zij les krijgen, ontstaat er een steeds groter wordende achterstand, die vaak wordt uitgelegd als een beperking in de intelligentiecapaciteit van het kind. Niets is minder waar.

Coaching met behulp van de Kernvisiemethode

Spreekmeester Coaching coacht uw kind met behulp van de Kernvisiemethode. Het doel van de coaching volgens de Kernvisiemethode is om het kind op een natuurlijke manier vanuit zijn/haar eigen persoonlijke kracht te laten leren. En het resultaat hiervan is dat het kind weer plezier krijgt in leren wat natuurlijk zijn weerslag heeft op de motivatie van het kind.

De Kernvisiemethode is niet alleen voor kinderen, maar ook voor leerlingen van het voortgezet onderwijs en volwassenen geschikt. Herkent u bovenstaande? Ook u kunt op een natuurlijk manier vanuit uw eigen persoonlijke kracht leren leren.

De Kernvisie Methode in beeld

Extra informatie

Wilt u meer informatie over mijn werkwijze ontvangen? Vul dan het contactformulier in en u krijgt een uitgebreid document per email toegestuurd.